السبت, ديسمبر 3, 2022

قسم هندسة الكهروميكانيك

قسم الهندسة الكهروميكانيكية

تأسس قسم الهندسة الكهروميكانيكية في العام الدراسي 2017 – 2018  وهو القسم الثالث في كلية الهندسة – جامعة سامراء مع قسمي هندسة العمارة والهندسة المدنية والقسم في طبيعته يقبل خريجي الدراسة الاعدادية المتميزيين بفرعيها الاحيائي والتطبيقي.الهدف من تأسيس القسم كان لغرض تطوير كلية الهندسة في جامعة سامراء الفتية، وتوسيع مكانتها العلمية،وتلبية الحاجات الملحة لكثيرمن القطاعات الصناعية في العراق إلى خريجين مؤهلين يجمعون بين تخصصي الهندسة الكهربائية والهندسة الميكانيكية والاستفادة من المقومات والطاقات المتوفرة في محيط جامعة سامراء الجغرافي، بما في ذلك المؤسسات التطبيقية المتمثلة بالشركة العامة للصناعات الدوائية والمستلزمات الطبية ومنشآت توليد الطاقة الكهربائية (الحرارية, الكهرومائية, الديزلات) والمصافي وشبكات نقل الطاقة. 

الرؤية

الظهور كقسم رائد في اختصاص الهندسة الكهروميكانيكية يلبي الاحتياجات المتزايدة في مجال تخصصه لكي يكون متميزا بين الجامعات الرصينة.

الرسالة

إعداد مهندسين وباحثين في مجال الهندسة الكهروميكانيكية على مستوى معرفي متميز ومواكبة مستجدات التطور السريع في هذا المجال و الالتزام بأخلاقيات المهنة

أهداف القسم

.1تخريج مهندسين متميزين بفهم واسع لجوانب متعددة من قطاع الهندسة الكهروميكانيكية. 

.2تخريج مهندسين اصحاب أساس سليم في المبادئ الاساسية والهندسية الخاصة في مجال التصميم والتحليل الهندسي للمنظومات الكهروميكانيكية. 

.3تخريج مهندسين ذوو جودة عالية في الفهم والمعرفة والمهارات القيادية والصفات الشخصية اللازمة لتنفيذ مجموعة واسعة من الوظائف في جميع مجالات الطاقة والمنظومات التي تجمع بين اختصاصي الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربائية. 

.4تخريج مهندسين لهم القدرة على تحليل المشاكل النظرية والعملية ومعرفة الفرق بين الواقع النظري والعملي بحيث تمكنهم من وضع الحلول للمشاكل الهندسية الحقيقية والقدرة على اتخاذ القرارات المناسبة. 

.5تخريج مهندسين ذوو قابليات علمية واكاديمية طبقا للمعايير العالمية من اجل تمكينهم من اكمال الدراسات العليا في اي جامعة دولية اومحلية. 

.6تخريج مهندسين ذوو قابليات علمية ذات طابع واسع يتيح لهم الولوج في اختصاصات دقيقة أو مشاريع هندسية او بحوث علمية سواء على مستوى الممارسات المهنية أو على مستوى الدراسات المتخصصة. 

التوصيف الوظيفي لخريجي قسم الهندسة الكهروميكانيكية

للحصول على الشهادة الاولية (بكالوريوس علوم في الهندسة الكهروميكانيكية) على الطالب ان يجتاز بنجاح متطلبات الجامعة والكلية والقسم من المقررات الدراسية لأربع سنوات بعدد ساعاتها المقررة والبالغ مجموعها الاسبوعي لكافة المراحل (109) ساعة ومجموعها خلال اربع سنوات (3270) ساعة وتغطي مجموع وحدات قدرها (159) وحدة, علما ان عدد الساعات الاسبوعي (النظرية والعملية والمناقشة) متغير حسب المرحلة حيث يتراوح من (22-30) ساعة. هذا بالاضافة الى ان يكمل الطالب متطلبات التدريب الصيفي والبالغة (60) يوما من ايام العطلة الصيفية ينتظم بها في احد الدوائر الهندسية المحددة وفقا للبرنامج المعد من الكلية لهذا الغرض.

على الطالب الجامعي ان ينتظم بالدوام الرسمي المقرر لخمسة ايام اسبوعيا على الاقل. تنحصر بين الساعة 8.30 صباحاالى الساعة 3.30 ظهرا. اضافة للمحاضرات العلمية فان هذه الوقت يتيح للطالب ممارسة النشاطات اللاصفية من الرياضة والمشاركة في المحافل الادبية والعلميةوالمطلوبة وفقا لمتطلبات جودة البرامج لتحقيق الاعتماد الاكاديمي.

على الطالب الجامعي الالتزام بكافة التعليمات الامتحانية وتعليمات انضباط الطلبة سواءا التي تقررها وزارة التعليم العالي والبحث العلمي او الجامعة او الكلية اوالقسم.

يقبل للدراسة في القسم على برنامج البكلوريوس حملة الشهادة الأعدادية )الفرع الاحيائي والتطبيقي( وفق نظام القبول المركزي لوزارة التعليم العالي والبحث العلمي. 

تمنح درجة بكالوريوس علوم في الهندسة الكهروميكانيكية للخريج بعد اكماله بنجاح المتطلبات الدراسية والتي يدرسها الطالب في أربع سنوات دراسية وبواقع فصلين لكل سنة. المواد الدراسية تؤهل الخريج للعمل في المؤسسات البحثية والانتاجية والصناعية.

المختبرات العلمية :

يتواجد في قسم الكهروميكانيك اربعة مختبرات للدراسات الاوليةيتسع المختبر الواحد إلى حوالي خمسةعشرين طالبا، جميع هذه المختبرات مؤ ثثة بأثاث مختبري وتحتوي على بعض الاجهزة المختبرية مثل جهاز الشد وأجهزة الربط الكهرائي والواح السيطرةالكهربائية بأنواعها وفرن صهر المعادن وأجهزة قياس درجة الحرارةوأجهزة قياس اللزوجة والتوصيلة الكهربائية وجهاز لحساب ضغوط السوائل وكذلك أجهزة ومعدات الورش وغيرها من األجهزة الاخرىموزعة على مختبرات القسم التسعة وهي:

1- مختبر ديناميك الحرارة : يعتبر مختبر ديناميك الحرارة الجانب العملي لتلك المادة يحتوي على عدة اجهزة مختبرية جهاز حساب درجة الحرارة وضغط التشبع وحساب الضغوطات للغازات من خلال تدريب الطلبة عليها.

2- مختبر علم السكون : يعتبر مختبر علم السكون الجانب العملي لتلك المادة يحتوي على عدة اجهزة مختبرية جهاز حساب تحليل القوة المؤثرة على الجسم وجهاز لحساب الموازنة للاجسام من خلال تدريب الطلبة عليها.

3- مختبر الموائع : يعتبر مختبر الموائع الجانب العملي لتلك المادة يحتوي على عدة اجهزة مختبرية جهاز حساب درجة الحرارة الضغط المسلط من قبل السوائل على البوابات وكذلك جهاز لحساب معدل السرعة ومعدل التفق للسوائل أيضا من خلال تدريب الطلبة عليها.

4- مختبر المقاومة : يعتبر مختبر المقاومة للمواد الجانب العملي لتلك المادة يحتوي على مجموعة من الاجهزة للتعرف على الخواص الميكانيكية للمعادن وسلوك المواد تحت تاثير القوى والاحمال المسلطة عليها وكذلك يحتوت على جهاز فحص الشد (tensile test) وجهاز الانظغاط (compression test) والانحناء (bending).

5- مختبر الاسس الكهربائية : يعتبر مختبر الاسس الهندسة الكهربائية الجانب العملي لتلك المادة يبين الجزء الاول الخاص بالتيار المستمر والجزء الثاني التيار المتناوب لذا فأن هذه الاجهزة تستخدم العملية الاكاديمية في التطبيق العملي للجزء النظري بصورة واقعية تمتلك أجهزة مختبرية منها تطبيق قوانين كيرشوف وقانون نورتن وقانون نفثن واجهزة مختبرة أخرى.

6- مختبر الدوائر الكهربائية: يعتبر مختبر الدوائر الكهربائية الجانب العملي لتلك المادة هذه الاجهزة تستخدم العملية الاكاديمية في التطبيق العملي للجزء النظري بصورة واقعية تمتلك أجهزة مختبرية.

7- مختبر الاتصالات: يعتبر مختبر الاسس الهندسة الكهربائية الجانب العملي لتلك المادة يبين الجزء الاول الذي يمثل الاتصالات التماثلية وخاصة تجارب (AM) و (FM) و(PM) والجزء الثاني الاتصالات الرقمية حيث تمثل أجهزة المختبرية (PAM) و(ASK) و(FSK) و(BSK) لذا فأن هذه الاجهزة تستخدم العملية الاكاديمية في التطبيق العملي للجزء النظري بصورة واقعية .

8- مختبر الطاقات المتجددة : يعتبر مختبر الطاقات المتجددة من المختبرات المهمة في القسم وهو الجانب العملي لتلك المادة يحتوي على عدة اجهزة مختبرية جهاز شدة الاشعاع الشمسي وجهاز الالواح الشمسية وجهاز المقطر الشمسي لذا فأن هذه الاجهزة تستخدم العملية الاكاديمية في التطبيق العملي

للجزء النظري بصورة واقعية . 

9- الورش (المعامل): يعتبر مختبر الورش الجانب العملي لبعض الاعمال الفنية المرتبطة بالجانب الهندسي ويحتوي على عدد من الورش. 

(1) ورشة الخراطة . (ب) ورشة النجارة (ج) ورشة اللحام (د) ورشة سباكة المعادن.

المناهج التعليمية :

تالمرحلة الاولىالمرحلة الثانيةالمرحلة الثالثةالمرحلة الرابعة
1-حاسبات4برمجة C++2انتقال حرارة5محطات القدرة2
2-الرياضيات4الرياضيات الهندسية4مكائن كهربائية DC2.5تصميم عناصر الماكنة2
3-الفيزياء الهندسية2الكترونيك4مكائن كهربائية AC2.5سيطرة6
4-أسس الهندسة الكهربائية6الدوائر الكهربائية6اهتزازات2.5خواص المواد الهندسية2
5-الرسم الهندسي2اللغة الانكليزية II2احتراق2.5هندسة الجهد العالي2
6-ديناميك الحرارة6اللغة العربية2مكائن موائع2الكترونيات القدرة2
7-الميكانيك الهندسي6الموائع6اتصالات6شبكات اتصالات2
8-Auto CAD2مقاومة مواد3التحليلات الهندسية والعددية4منظومات كهروميكانيكية3
9-اللغة الانكليزية I2حقوق انسان وديمقراطية2انظمة القدرة2عمليات التصنيع2
-10المعامل4برمجة ماتلاب2تكييف الهواء2الطاقات المتجددة3
11- نظرية مكائن3اجهزة وقياسات2صيانة وتشغيل محطات القدرة2
12-  اللغة الانكليزية III2هندسة صناعية2
13-  انظمة الحماية2اللغة الانكليزية VI2
-14   المشروع الهندسي4

الفرص الوظيفية لخريجي القسم

يستطيع خريج القسم ان يعمل في جميع دوائر الدولة التي تضم اقسام الدوائر الهندسية والصيانة منها )دوائر وزارة الكهرباء، محطات التوليد، والتوزيع، وزارةالاتصالات او شركات الاتصالات ,وزارة الصناعة، الدوائر المرتبطة بالمحافظة مثل دوائر البلدية والماء والمجاري والاسكان, وزارة الصحة خصوصا ما يتعلق بالاجهزة الطبية,العمل لدى المؤسسات و المراكز العلمية مثل الجامعات والمراكز البحثية و الجمعيات العلمية في المختبرات و المشاغل وغيرها (وكذلك في القطاع الخاص.

Department of Electromechanical Engineering

The Department of Electromechanical Engineering was established in the academic year 2017-2018 and is the third department in the College of Engineering – University of Samarra with the Departments of Architecture and Civil Engineering. The department accepts distinguished graduates of middle school in its biological and applied branches.

The goal of establishing the department was for the purpose of developing the College of Engineering at the young Samarra University, expanding its scientific position, and meeting the urgent needs of many industrial sectors in Iraq for qualified graduates who combine the majors of electrical engineering and mechanical engineering and benefit from the ingredients and energies available in the geographical surroundings of Samarra University, including institutions, such as the General Company for Pharmaceutical Industries and Medical Appliances, electric power generation facilities (thermal, hydroelectric, diesel), refineries and power transmission networks.

Vision

Emerging as a leading department in the field of electromechanical engineering that meets the growing needs in its field of specialization in order to be distinguished among reputable universities.

The message

Preparing engineers and researchers in the field of electromechanical engineering at a distinguished level of knowledge, keeping abreast of developments in the rapid development in this field, and adhering to professional ethics.

Goals of the department

1. Graduating distinguished engineers with a broad understanding of various aspects of the electromechanical engineering sector.

2. Graduating engineers with a sound foundation in basic and engineering principles in the field of design and engineering analysis of electromechanical systems.

3. Graduating engineers of high quality in the understanding, knowledge, leadership skills and personal qualities necessary to carry out a wide range of jobs in all fields of energy and systems that combine the specialist of mechanical engineering and electrical engineering.

4. Graduating engineers who have the ability to analyze theoretical and practical problems and know the difference between theoretical and practical reality so as to enable them to develop solutions to real engineering problems and the ability to take appropriate decisions.

5. Graduating engineers with scientific and academic capabilities in accordance with international standards in order to enable them to complete postgraduate studies at any international or local university.

6. Graduating engineers with scientific capabilities of a broad nature that allows them to enter into precise specializations, engineering projects, or scientific research, whether at the level of professional practices or at the level of specialized studies.

Job description for graduates of the Electromechanical Engineering Department

In order to obtain the initial certificate (Bachelor of Science in Electromechanical Engineering), the student must successfully pass the requirements of the university, college and department of courses for four years with the number of hours prescribed. The weekly total for all stages is 109 hours, and the total during four years (3270) hours, covering a total of units of ( 159) units, noting that the number of weekly hours (theoretical, practical and discussion) varies according to the stage, ranging from (22-30) hours. This is in addition to the student completing the summer training requirements, which amount to (60) days of the summer vacation, in one of the engineering departments specified in accordance with the program prepared by the college for this purpose.

The university student must attend the official working hours for at least five days a week, limited to 8:30 am to 3:30 pm. In addition to scientific lectures, this time allows the student to practice extra-curricular activities such as sports and participate in literary and scientific forums that are required in accordance with the requirements of the quality of programs to achieve academic accreditation.

The university student must abide by all the examination instructions and student discipline instructions, whether decided by the Ministry of Higher Education and Scientific Research, the university, the college or the department.

The holders of the preparatory certificate (biological and applied branch) are accepted to study in the department on the bachelor’s program according to the central admission system of the Ministry of Higher Education and Scientific Research.

The degree of Bachelor of Science in Electromechanical Engineering is granted to the graduate after he successfully completes the study requirements that the student studies in four academic years and two semesters for each year. The study subjects qualify the graduate to work in research, production and industrial institutions.

Scientific laboratories

There are four laboratories for preliminary studies in the Electromechanical Department. Each laboratory accommodates about fifteen students. All of these laboratories are furnished with laboratory furniture and contain some laboratory equipment such as tension devices, electrical connection devices, electrical control panels of all kinds, metal melting furnace, temperature measurement devices, viscometers and electrical connection, a device for calculating fluid pressures, as well as workshop devices, equipment and other devices distributed over the nine laboratories of the department, which are:

1- Thermodynamic lab: The thermodynamic lab is the practical aspect of this subject. It contains several laboratory devices, such as a device for calculating temperature and saturation pressure, and calculating pressures for gases through training students on them.

2- Static science lab: The static science lab is considered the practical aspect of this subject. It contains several laboratory devices, such as a device for calculating the analysis of force acting on the body, and a device for calculating the balance of bodies through training students on it.

3- Fluid laboratory: The fluid lab is the practical aspect of this material. It contains several laboratory devices, such as a device for calculating the temperature and pressure applied by the fluids on the gates, as well as a device for calculating the rate of velocity and the rate of convergence of fluids also through training students on them.

4- Resistance laboratory: The material resistance laboratory is considered the practical aspect of that material. It contains a set of devices to identify the mechanical properties of metals and the behavior of materials under the influence of forces and loads imposed on them. It also contains a tensile test device, a compression test, and bending device.

5- Electrical Foundations Laboratory: The Electrical Engineering Foundations Laboratory is considered the practical aspect of this material. The first part shows the DC current and the second part alternating current, so these devices use the academic process in the practical application of the theoretical part in a realistic way. They have laboratory devices, including the application of Kirchhoff’s laws, Norton’s law and Thevenen’s law and other laboratory equipment.

6- The Electrical Circuits Laboratory: The Electrical Circuits Laboratory is the practical aspect of this material. These devices use the academic process in the practical application of the theoretical part in a realistic manner with laboratory devices.

7- Communications laboratory: The electrical engineering basics laboratory is considered the practical aspect of this subject. The first part shows analogue communications, especially the AM, FM and PM experiments, and the second part is digital communications, where the laboratory devices represent (PAM), (ASK) and (FSK) and (BSK), so these devices use the academic process in the practical application of the theoretical part in a realistic way.

8- Renewable Energy Laboratory: The Renewable Energy Laboratory is considered one of the important laboratories in the department, and it is the practical side of that material. It contains several laboratory devices, the solar radiation intensity device, the solar panels device and the solar distiller device, so these devices use the academic process in the practical application of the theoretical part in a realistic way.

9- Workshops (laboratories): The workshop laboratory is the practical aspect of some technical works related to the engineering aspect and contains a number of workshops.

(a) The lathe workshop. (B) A carpentry workshop (C) a welding workshop (D) a foundry workshop.

Teaching curriculum

ItemFirst stageUnitsSecond stageUnits
1-Computer science4Programming C++ Language2
2-Mathematics4Engineering mathematics4
3-Engineering physics2Electronics4
4-Fundamentals of Electrical Engineering6Electrical circuits6
5-Engineering Drawing2English Language II2
6-Thermodynamics6Arabic Language2
7-Engineering Mechanics6Fluid mechanics6
8-AutoCAD2Strength of materials3
9-English Language I2Human Rights and Democracy2
10-workshop4Programming (MATLAB) Language2
11-Theory of machines3

❖ Total number of units for the first year (38) units

❖ Total number of units for the second year (36) units​

ItemThird stageUnitsFourth stageUnits
1-Heat transfer5Power plants2
2-Electrical machines (D.C)2.5Design of machine Elements2
3-Electrical machines (A.C)2.5Control6
4-Vibration2.5Properties of engineering materials2
5-Combustion2.5High voltage engineering2
6-Fluid machinery2Power electronics2
7-Communications6Communication network2
8-Engineering analysis and numerical analysis4EM system (REVIT MEP)3
9-Power systems2Manufacturing process2
10-Air conditioning2Renewable energy3
11-Measurements and Devices2Power plants operation maintenance2
12-English Language III2Industrial engineering2
13-Protection systems2English Language VI2
14-Engineering project4

❖ Total number of units for the third year (37) units

❖ Total number of units for the fourth year (36) units

Career opportunities for graduates of the department

A graduate of the department can work in all government departments that include departments of engineering and maintenance departments, including departments of the Ministry of Electricity, generation and distribution stations, the Ministry of Communications or telecommunications companies, the Ministry of Industry, departments associated with the governorate such as municipal departments, water, sewage and housing, the Ministry of Health, especially with regard to equipment Medical, working for institutions and scientific centers such as universities, research centers and scientific societies in laboratories and workshops, etc. , as well as in the private sector.

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.