قسم المحاصيل الحقلية:
هو أحد األأقسام العلمية المهمة في كلية الزراعة/جامعة سامراء والذي بدأ في العام الدراسي 2019-2020 و يهدف إلى
تخريج مهندسين زراعيين مؤهلين للعمل في قطاع الزراعة وفي تخصص المحاصيل الحقلية بالتحديد، وتأهيل باحثين
قادرين على حل المشاكل الزراعية من خالل اقتراح األبحاث العلمية وتنفيذها ومن ثم تطبيقها بعد نجاحها في حقول
المزارعين لحل مشاكلهم الزراعية، فضالًعن تنفيذ برامج ارشادية وتدريبية للمزارعين تتفق مع معايير الجودة في علوم
المحاصيل.
أهداف القسم:
1 .أن يكون قسم المحاصيل الحقلية – جامعة سامراء في محتواه العلمي وخدمته للمجتمع في مقدمة
األقسام الزراعية في الجامعات العربية والشرق األوسط.
2 .التطبيق العملي واكتساب الخبرة الحقلية المبنية على المبادئ األكاديمية الرصينة .
3 .التدريب على إجراء كافة التحاليل المختبرية واستخدام األجهزة الحديثة المتخصصة
4 .إكساب الطلبة المعارف والمهارات في مجالي العلوم الزراعية والعلوم الصرفة بما يواكب التقدم
العلمي.
5 .تأهيل الخريجين واكسابهم الخبرات ليكونوا مؤهلين علمياً وعمليا لتلبية احتياجات خطط التنمية في
القطر.
6 .استيعاب الطلبة األساس النظري األكاديمي لمجموعة علوم المحاصيل الحقلية
7 .تشجيع البحث العلمي و تعزيز التواصل مع الجامعات والمؤسسات البحثية داخل القطر وخارجه.
8 .خدمة المجتمع في إيصال المعلومة الزراعية إلى المنتجين سواء كانوا قطاعا خاصا أو عاما.
المختبرات العلمية:
يتواجد في قسم المحاصيل الحقلية مختبرين هما مختبر النبات العام ومختبر الحاسوب يتسع المختبر الواحد إلى أكثر
من عشرين طالبا، جميع هذه المختبرات مؤثثة بأثاث مختبري وتحتوي على مختلف الزجاجيات وبعض األجهزة
المختبرية مثل المجاهر الضوئية والميزان الحساس وجهاز قياس الملوحة.
▪ مختبر النبات العام: ويتم فيه دراسة أعضاء النبات المختلفة مثل األوراق والجذور واالزهار والثمار ويحتوي على
نماذج من النباتات. كما يحتوي على المجاهر التي يتم بواسطتها التعرف على األجزاء التشريحية للنبات. كذلك يتم
فيه أجراء وتعليم تجارب للطلبة عن المحاصيل الحقلية وتصنيفها وتشريحها. كذلك يتم فيه تحضير وتنقية بعض
المركبات وكيفية التعرف على المركبات الحياتية مثل السكريات والكربوهيدرات واالحماض االمينية والبروتينات
والدهون من خالل الكشوفات الخاصة وقياسات معينة.
▪ مختبر الجاسوس: ويتم فيه التعرف على الحاسوب واجزائه واستعماالته والبرامج التي يمكن استخدامها والتعرف
على تطبيقات الحاسوب مثل الوورد واالكسل والبوربوينت.
األجهزة المختبرية:
1- Optical microscope
2- Test tubes
3- Boiling Tube
4- Beakers
5- Conical/Erlenmeyer flask
6- Volumetric flask
7- Round-bottomed flask
8- Florence flask
9- Pear-shaped flask
10- Separating funnel
11-Graduated pipette
المناهج التعليمية
يتم ذكر المواد الدراسية لكل مرحلة مع ذكر الوحدات لكل مادة وعدد الوحدات الكلية للمرحلة الدراسية
السنة األولى السنة الثانية السنة الثالثة السنة الرابعة
1 لغة عربية تطبيقات في الحاسوب استصالح اراضي نباتات عقاقير
2 لغة انكليزية مبادئ احصاء تصميم وتحليل تجارب فسلجة نبات
3 حاسوب حرية وديمقراطية حشرات محاصيل حقلية حياتية ادعال
4 رياضيات مبادئ احياء مجهرية مكننة محاصيل حقلية إدارة محاصيل حقلية
5 حقوق انسان ري وبزل محاصيل علف استزراع اراضي
6 نبات عام إدارة مزارع لغة انكليزية مشروع بحث تخرج
7 كيمياء عضوية بيئة نبات وراثة نبات وراثة جزيئي
8 كيمياء حيوية محاصيل زيتية وسكرية محاصيل الياف لغة انكليزية
9 مساحة مستوية تصنيف نبات- محاصيل حبوب -تربية نبات
10 مبادئ محاصيل حقلية مبادئ ارشاد زراعي محاصيل بقول منظمات نمو
11 انتاج حيواني مكائن واالالت زراعية امراض محاصيل حقلية مكافحة ادعال
12 علم التربة خصوبة تربة واسمدة تربية نحل إدارة مراعي
13 اقتصاد زراعي مبادئ صناعات غذائية تكنلوجيا البذور اجهاد بيئي
14 مباديء بستنه حلقات دراسية
15 رسم هندسي
[email protected]
uosamarra.edu.iq
الفرص الوظيفية لخريجي القسم
يمكن لخريج قسم المحاصيل الحقلية العمل في المجاالت التالية:
1 -العمل كمهندس الزراعي في مديريات الزراعة
2 -العمل في مراكز البحوث الزراعية.
3 -العمل في وزارة الزراعة.
4 -العمل في المصارف والجمعيات الزراعية.
5 -العمل في منظمات المجتمع المدني.
6 -مهندساً زراعيا في مزارع الخضر والمحاصيل.
7 -مهندس في مصانع االعالف المختلفة.
8 -مهندسا زراعيا في شركات المبيدات واالسمدة
9 -مهندسا زراعيا في استصالح االراضي الزراعية.
10-مرشد زراعي في دائرة االرشاد والتدريب الزراعي.
11-مهندس في الحجر الزراعـي )الموانئ والمطارات
12-مدرس أحياء أو في اعداديات الزراعة المهنية.
13-يمكنه صناعة مشروعه الزراعي بنفسه وادارته وتشغيل او اتاحة فرص عمل لألخرين
Department of Judicial Inspection
It is one of the important scientific departments in the Faculty of Agriculture/Samarra University, which started in the academic year 2019-2020 and aims at producing qualified agricultural engineers to work in the agricultural sector and in the field crop specialization in particular. To train researchers capable of solving agricultural problems by proposing and implementing scientific research and then applying it after success in farmers’ fields to solve their agricultural problems, as well as implementing pilot and training programs for farmers that conform to quality standards in crop science.
Section objectives:
1. The Department of Field crops – University of Samarra in its scientific content and service to the community is at the forefront of agricultural departments in Arab and Middle Eastern universities.
2. Practical application and field experience based on sound academic principles.
3. Training in the conduct of all laboratory analyzes and the use of modern specialized equipment
4. To provide students with knowledge and skills in the fields of agricultural science and pure science in keeping with scientific progress.
5. Training and providing the graduates with the expertise to be scientifically and practically qualified to meet the needs of the country’s development plans.
6. Students understand the academic theoretical basis of the Field Crop Science Group
7. Encouraging scientific research and promoting communication with universities and research institutions inside and outside the country.
8. To serve the community in delivering agricultural information to producers, whether in the private or public sector.
.
Science labs:
The field crops department has two laboratories, the General Plant Laboratory and the computer Laboratory, each with a capacity of more than twenty students, all furnished with laboratory furniture and contains various bottles and some laboratory equipment such as photovoltaic microscopes, sensitive balance, and salinity meters.
▪ The general plant laboratory: It studies different plant organs such as leaves, roots, flowers and fruits and contains models of plants. It also contains microscopes by which the anatomical parts of a plant are identified. Student experiments on field crops, their classification and their disinfiniation are also conducted and taught. It also prepares and purify some compounds and how to identify life compounds such as sugars, carbohydrates, amino acids, proteins and fats through special disclosures and specific measurements.
▪ The computer lab: The computer, its parts, uses, and software that can be used are identified and computer applications such as WordPress, Excel, and PowerPoint are identified.
Laboratory equipment:
1- Optical microscope
2- Test tubes
3- Boiling Tube
4- Beakers
5- Conical/Erlenmeyer flask
6- Volumetric flask
7- Round-bottomed flask
8- Florence flask
9- Pear-shaped flask
10- Separating funnel
11- Graduated pipette
Educational curricula
The subjects for each stage are listed, with the units for each subject and the total number of units for the school
# | First year | Second year | Third year | Fourth year |
1 | Arabic language | Applications in the computer | Land reclamation | Drug plants |
2 | English | Statistical principles | Design and analyze experiments | Phaselis a plant |
3 | Computer | Freedom and democracy | Field crop insects | Life is a ruse |
4 | Maths | Microbial Biology Principles | Enabling field crops | Field crop management |
5 | Human rights | Ri and Pzel | Fodder crops | Cultivation of land |
6 | Common plant | Manage a farmer | English | Graduate research project |
7 | Organic Chemistry | Plant environment | Heredity of a plant | Molecular inheritance |
8 | Biochemistry | Oil and sugary crops | Fiber crops | English |
9 | Flat area | Classification of a plant— | Cereal crops | plant breeding |
10 | Principles of field crops | Principles of agricultural guidance | Plined crops | Organizations of growth |
11 | Animal production | Machinery and agricultural machinery | Diseases of field crops | Fight Adalting |
12 | Soil Science | Fertility of soil and fertilizers | Education bee | Pasture management |
13 | Agrarian economy | Principles of food industries | Seed technology | Environmental stress |
14 | The principles of his will | Seminars | ||
15 | Geometric drawing |
Career opportunities for the graduates of the Department
The field crops Department graduate can work in the following areas:
1- Working as an agricultural engineer in the agricultural directorates
2- To work in agricultural research centers.
3- To work in the Ministry of Agriculture.
4- Working in banks and agricultural associations.
5- Working in civil society organizations.
6- He is an agricultural engineer in vegetable and crop farms.
7- Engineer in various forage plants.
8- Agricultural engineer in pesticide and fertilizer companies
9- He is an agricultural engineer in the reclamationof agricultural lands.
10- Agricultural Guide in the Agricultural Guidance and Training Department.
11- Engineer in agricultural quarantine (ports and airports
12- A living teacher or professional agriculture preparation.
13- He can make his own agricultural project, manage it and create or create job opportunities for others.
[email protected] | ||||
uosamarra.edu.iq |