قسم الفيزياء
قسم الفيزياء هو أحد الأقسام العلمية المهمة في كلية التربية والذي بدأ في العام الدراسي 2015-2016 والذي يقدم برامج تعليمية متميزة تتفق مع معايير الجودة وتحقق متطلبات سوق العمل ويهدف لتوفير الكفاءات البشرية المؤهلة علمياً ومهنياً لتلبية احتياجات خطط التنمية في القطر وتأهيل الكوادر المتخصصة علمياً ومهنياً في مجال علم الفيزياء.
أهداف القسم:
- إكساب الطلبة المعارف والمهارات في مجال علم الفيزياء بما يواكب التقدم العلمي.
- توفير الخبرات والكفاءات المؤهلة علمياً لتلبية احتياجات خطط التنمية بالعراق وخدمة سوق العمل .
- خدمة المجتمع والبيئة من خلال نشر الوعي بمجال الفيزياء وتقديم الاستشارات العلمية وإجراء –البحوث الأكاديمية والتطبيقية.
- تشجيع البحث العلمي بتعزيز التواصل مع المؤسسات البحثية داخل القطر وخارجه .
- تنمية قدرة الطلبة على مواجهة مختلف المشكلات العلمية والعملية ومحاولة إيجاد الحلول المناسبة لها والارتقاء ببحوث مرحلة البكالوريوس.
المختبرات العلمية:
يتواجد في قسم الفيزياء خمسة مختبرات للدراسات الأولية يتسع المختبر الواحد إلى حوالي خمسة وعشرين طالبا، جميع هذه المختبرات مؤثثة بأثاث مختبري وتحتوي على بعض الأجهزة المختبرية مثل جهاز راسم الاشارة ومجهز القدرة وجهاز فولتميتر وجهاز اميتر وجهاز عداد كايكر بالاضافة الى جهاز صندوق المقاومات والمتسعات ومحولة كهربائية مصغرة وغيرها من الأجهزة الأخرى موزعة على مختبرات القسم الخمسة وهي:
- مختبر الميكانيك.
- مختبر الكهربائية.
- مختبر البصريات.
- مختبر الالكترونيك.
- مختبر النووية.
- مختبر الميكانيك: هذا المختبر مخصص لطلبة المرحلة الاولى وفيه يتم تدريب الطلبة على كيفية تفسير النظريات الفيزيائية بشكل عملي وبعض التطبيقات مثل ايجاد سرعة الصوت عملياً وايجاد معامل اللزوجة عملياً وتوضيح فكرة السقوط الحر للأجسام عملياً .
- مختبر الكهربائية: يقدم هذا المختبر تجارب لطلبة المرحلة الاولى والثانية حيث تدرس وتجرى فيه تجارب تمكن الطالب من تفسير قوانين الكهربائية من خلال الممارسة على التجارب المختبرية ، حيث يتمكن من الناحية العملية فهم وتطبيق آلية عمل التيار المستمر والمتناوب وقدرة المصابيح في الدوائر الكهربائية وآلية عمل المحولة الكهربائية ( الخافظة والرافعة) وغيرها من التطبيقات الاخرى.
- مختبر البصريات: وهو مخصص لطلبة المرحلة الثانية حيث يتم فيه تدريب الطلبة على بعض التجارب منها ايجاد معامل الانكسار للضوء وتوضيح فكرة المرايا المقعرة والمحدبة وتطبيق بعض التجارب الاخرى لأيجاد البعد البؤري والانعكاس والانكسار والحيود.
- مختبر الالكترونيك: يقدم هذا المختبر تجارب تعتمد على تقنية عالية يتعلم فيه طلبة المرحلة الثالثة على ربط الدوائر الالكترونية والتعرف على محتوياتها مثل المقاومة ، المتسعة ، الترانسستر ، الدايود ، هذا بالاضافة الى تدريب الطلبة على جهاز راسم الاشارة بشكل تفصيلي وربط بعض الدوائر الالكترونية المعقدة .
- مختبر النووية: يتم في هذا المختبر معرفة العديد من التجارب لطلبة المرحلة الرابعة وفيه يتم تدريب الطلبة على السلامة الشخصية من مخاطر التعامل مع العناصر المشعة وايجاد الخلفية الاشعاعية في مكان العمل وغيره ، وكيفية التعامل مع عداد كايكر ، بالاضافة الى تمكين الطلبة عمياً من ايجاد قانون التربيع العكسي وقانون التوزيع وفهم آلية الانتشار والتشتت ، وايجاد قيم العد لكل عنصر مشع ، ويحتوي هذا المختبر على مقبرة صغيرة من مادة الرصاص يتم فيها حفظ العناصر المشعة لحماية الكادر التدريسي والطلبة .
المناهج التعليمية
يتم ذكر المواد الدراسية لكل مرحلة مع ذكر الوحدات لكل مادة وعدد الوحدات الكلية للمرحلة الدراسية
ت | السنة الأولى | عدد الوحدات | السنة الثانية | عدد الوحدات | السنة الثالثة | عدد الوحدات | السنة الرابعة | عدد الوحدات |
1 | ميكانيك | 7 | بصريات | 7 | الفيزياء الذرية والجزيئية | 7 | الفيزياء النووية | 7 |
2 | حرارة وخواص المادة | 4 | فلك | 4 | ثرموداينمك | 5 | الليزر | 4 |
3 | كهربائية ومغناطيسية | 7 | كهربائية ومغناطيسية | 5 | الكترونيك | 7 | النظرية الكهرومغناطيسية | 5 |
4 | رياضيات | 6 | رياضيات | 6 | ميكانيك تحليلي | 5 | ميكانيك الكم | 5 |
5 | حاسبات | 1 | الصوت والحركة الموجية | 4 | دوال معقدة | 4 | فيزياء الحالة الصلبة | 5 |
6 | علم النفس التربوي | 4 | حاسبات | 1 | الارشاد النفسي والصحة النفسية | 4 | قياس وتقويم | 4 |
7 | اسس تربية | 4 | ادارة تربوية وتعليم ثانوي | 4 | مناهج وطرق تدريس | 4 | التربية العملية | 4 |
8 | لغة عربية | 4 | علم نفس النمو | 4 | اختياري | 4 | مشروع البحث | 4 |
9 | حقوق انسان وديمقراطية | 1 | منهج البحث العلمي | 2 | لغة انكليزية | 2 | مختبر تعليمي | 2 |
10 | لغة انكليزية | 2 | لغة انكليزية | 2 | لغة انكليزية | 2 | ||
مجموع عدد الوحدات | 40 | 39 | 42 | 42 |
الفرص الوظيفية لخريجي القسم
يمكن لخريج قسم الفيزياء العمل في المجالات التالية :
- مراكز الأبحاث العلمية.
- وزارة البترول والثروة المعدنية.
- المصانع: الإسمنت والحديد والصلب والإلكترونيات.
- محطات تحلية المياه.
- الأرصاد الجوية.
- محطات الطاقة الذرية.
- المجال الأكاديمي في الجامعات (معيد) أو المجال الفني (فني مختبر).
- المهن الفنية في الجهات العسكرية.
- التدريس بالمدارس.
Physics department
Physics department is one of the important scientific departments in the College of Education, which began in the 2015-2016 academic year. It offers distinguished educational programs that comply with quality standards and meet the requirements of the labor market. It aims to provide scientifically and professionally qualified human competencies to meet the needs of development plans in the country and to qualify scientifically and professionally specialized staff in the field of physics.
Department goals:
1. Providing students with knowledge and skills in the field of physics holding up with scientific progress.
2. Providing scientifically qualified expertise and competencies to meet the needs of development plans in Iraq and serve the labor market.
3. Serving society and the environment by spreading awareness in the field of physics, providing scientific advice, and conducting academic and applied research.
4. Encouraging scientific research by strengthening communication with research institutions inside and outside the country.
5. Develop students’ ability to face various scientific and practical problems and try to find appropriate solutions to them and improve undergraduate research.
Scientific laboratories:
There are five laboratories for preliminary studies in the Department of Physics. Each laboratory can accommodate about twenty-five students. All of these laboratories are furnished with laboratory furniture and contain some laboratory equipment such as an oscilloscope, a power supply, a voltmeter, an ammeter, a Kicker counter, in addition to a box of resistors and capacitors, and a miniature transformer.
And other devices are distributed over the department’s five laboratories, namely:
▪ Mechanics lab.
▪ Electrical laboratory.
▪ Optical laboratory.
▪ Electronic laboratory.
▪ Nuclear laboratory.
▪ Mechanical Laboratory: This laboratory is dedicated to first-stage students, in which students are trained on how to interpret physical theories in a practical way and some applications such as finding the speed of sound in practice, finding the viscosity coefficient in practice, and clarifying the idea of free fall of bodies in practice. §
▪ Electrical Laboratory: This laboratory provides experiment. This will enable the student to interpret electrical laws through practice on laboratory experiments, where he is able in practice to understand and apply the mechanism of DC and alternating current work, the ability of lamps in electrical circuits and the mechanism of work of the transformer. Electrical (hoist and hoist) and other applications.
▪ The optics laboratory: It is intended for students of the second stage, where students are trained on some experiments, including finding the refractive index of light, clarifying the idea of concave and convex mirrors, and applying some other experiments to find the focal length, reflection, refraction and diffraction.
▪ Electronics Laboratory: This laboratory provides experiments based on high technology in which third-stage students learn to connect electronic circuits and identify their contents such as resistance, capacitance, transistor, and diode, in addition to training students on the oscilloscope in detail and linking some complex electronic circuits.
▪ Nuclear Laboratory: In this laboratory, many experiences are learned for fourth-stage students, in which students are trained on personal safety from the dangers of dealing with radioactive elements, finding the radioactive background in the workplace and others, and how to deal with a Kicker counter, in addition to enabling students to find the inverse square law, the distribution law, understanding the mechanism of diffusion and dispersion, and finding the count values for each radioactive element. This laboratory contains a small cemetery of lead in which the radioactive elements are kept to protect the teaching staff and students.
Studies syllabuses
The study materials for each stage are mentioned, with the units mentioned for each subject and the total number of units for the study stage
First year | Number of units | Second year | Number of units | Third year | Number of units | Fourth year | Number of units | |
1 | Mechanic | 7 | optics | 7 | Atomic and molecular physics | 7 | Nuclear Physics | 7 |
2 | heat and properties of material | 4 | Astronomy | 4 | thermodynamic | 5 | Laser | 4 |
3 | electric and magnetic | 7 | electric and magnetic | 5 | Electronic | 7 | Electromagnetic theory | 5 |
4 | Mathematics | 6 | Mathematics | 6 | Analytical mechanics | 5 | Quantum mechanics | 5 |
5 | Computer | 1 | sound and wave motion | 4 | Complicated functions | 4 | Solid state physics | 5 |
6 | educational psychology | 4 | Computer | 1 | اPsychological counseling and mental health | 4 | Measuring and evaluation | 4 |
7 | Basics of Education | 4 | Educational management | 4 | مSyllabuses, and teaching methods | 4 | Practical education | 4 |
8 | Arabic language | 4 | Psychology of growth | 4 | Optional | 4 | Research project | 4 |
9 | Human rights and democracy | 1 | Research methodology | 2 | English | 2 | Learning lab | 2 |
10 | English | 2 | English | 2 | English | 2 | ||
Total number of units | 40 | 39 | 42 | 42 |
▪ Career opportunities for graduates of the department
▪ A graduate of the Department of Physics can work in the following fields:
▪ Scientific research centers.
▪ Ministry of Petroleum and Mineral Resources.
▪ Factories: cement, iron, steel and electronics.
▪ Water desalination plants.
▪ Meteorology.
▪ Atomic power stations.
▪ Academic field in universities (demonstrator) or technical field (lab technician.
▪ Technical professions in the military authorities.
▪ Teaching in schools.
[email protected] | |||
uosamarra.edu.iq |