قسم علوم الحياة
قسم علوم الحياة هو أحد الأقسام العلمية المهمة في كلية التربية والذي بدأ في العام الدراسي 2000-2001 وايقدم برامج تعليمية متميزة تتفق مع معايير الجودة وتحقق متطلبات سوق العمل ويهدف لتوفير الكفاءات البشرية المؤهلة علمياً ومهنياً لتلبية احتياجات خطط التنمية في البلد وتأهيل الكوادر المتخصصة علمياً ومهنياً في مجالات علوم الحياة .
أهداف القسم:
- اعداد كوادر تدريسية لرفد المؤسسات التعليمية والتربوية بكوادر قادرة على اعداد أجيال مؤثرة في المجتمع .
- توفير الخبرات والكفاءات المؤهلة علمياً لتلبية احتياجات خطط التنمية و سوق العمل .
- تطوير مهارات الطلبة في التحليل المنطقي والاستنتاج .
- تنمية وتشجيع البحث العلمي و توظيفه في خدمة المجتمع في تخصصات علوم الحياة مثل البيئة والنبات والاحياء المجهرية و علم الحيوان .
المختبرات العلمية:
يتواجد في قسم علوم الحياة خمسة مختبرات للدراسات الأولية يتسع المختبر الواحد إلى 25 طالبا، مع مختبر للبحوث المتقدمة و مختبر للدراسات العليا . تتوزع مختبرات الدراسات الأولية كالاتي :
- مختبر الطفيليات : طفيليات + مناعة
- مختبر الحيوان : انسجة + اجنة + حشرات + فسلجة حيوان + خلية .
- مختبر البيئة : بيئة وتلوث + كيمياء
- مختبر الاحياء المجهرية : احياء مجهرية + فطريات + تشريح مقارن .
- مختبر النبات : تشريح نبات + تصنيف نبات + فسلجة نبات .
- مختبر الطفيليات : يقدم جميع التجارب الخاصة بالتعرف على الطفيليات وتشخيصها و دورات حياتها إضافة الى التجارب الخاصة بالمناعة ، يحتوي المختبر على العديد من الأجهزة المختبرية التي تسهل أداء التجارب . وباشراف كادر تدريسي ضمن الاختصاص .
- مختبر الحيوان: يلبي هذا المختبر احتياجات كل التخصصات الدقيقة التي تتفرع من اختصاص علم الحيوان للعديد من المراحل الدراسية، فهو يقدم تجارب الخلية الحيوانية و الانسجة والاجنة إضافة الى فسلجة الحيوان . إضافة الى وجود صندوق الحشرات الخاص بتجميع نماذج حشرية على مدار السنة الدراسية .
- مختبر البيئة : يوفر احتياجات تجارب البيئة والتلوث لعينات يتم جمعها من بيئة الجامعة والمدينة ، إضافة الى التجارب الكيمياء العامة والحياتية و تحضير التخافيف والتعرف على طرائق تحضير المحاليل بتراكيز معينة .
- مختبر الاحياء المجهرية : يقدم هذا المختبر تجارب تعتمد على تقنيات خاصة للتعامل مع الاحياء المجهرية سواء كانت بكتريا او فطريات . وطرق تصبيغها وتشخيصها باستخدام أوساط غذائية خاصة ومتنوعه منها الأوساط التفريقية والاوساط الاختيارية إضافة الى التجارب الخاصاة بالتشريح المقارن للمرحلة الثالثة .
- مختبر النبات : يتميز هذا المختبر بتخصصه بكل تجارب النبات للمراحل الأولى والثانية والرابعة حيث يتضمن معشب صغير داخل المختبر لحفظ النماذج النباتية المجففة والعينات النادرة . وكذلك تجارب تشريح النبات و تجارب فسلجة النبات .
المختبرات البحثية
لقسم علوم الحياة مختبران بحثيان هما مختبر البحوث و مختبر الدراسات العليا المتخصصة لبحوث الأساتذة الباحثين وطلبة الدراسات العليا من الماجستير والدكتوراه لمساعدتهم في إتمام مشاريع بحوثهم والارتقاء بمستوى البحث العلمي . تضم هذه المختبرات عدد من الأجهزة التي تسهل عمل الباحثين والتي تجري معايرتها وصيانتها بشكل نصف سنوي .
المناهج التعليمية
يتم ذكر المواد الدراسية لكل مرحلة مع ذكر الوحدات لكل مادة وعدد الوحدات الكلية للمرحلة الدراسية
السنة الأولى | السنة الثانية | السنة الثالثة | السنة الرابعة | |
الاحياء 6 | اللافقريات 6 | بيئة وتلوث 6 | طفيليات 6 | |
تشريح نبات 6 | انسجة 6 | حشرات 6 | فسلجة حيوان 6 | |
خلية 6 | اجنة 6 | تشريح مقارن 6 | فسلجة نبات 6 | |
كيمياء عامه 4 | تصنيف نبات 4 | طحالب 6 | احياء مجهرية 6 | |
علم النفس التربوي 4 | حاسبات 4 | فطريات 6 | مناعة 4 | |
حاسبات 4 | تصنيف نبات 6 | وراثة 6 | اختياري 4 | |
أسس تربية 4 | كيمياء حياتية 4 | منهج بحث 4 | قياس وتقويم 4 | |
لغة إنكليزية 2 | لغة إنكليزية 2 | لغة إنكليزية 2 | لغة إنكليزية 2 | |
لغة عربية 4 | علم نفس النمو 4 | طرائق تدريس 4 | مشاهدة وتطبيق 4 | |
علم الأرض 2 | إحصاء حياتي 4 | ارشاد تربوي 4 | مشروع بحث 2 | |
حقوق انسان 1 | ||||
السلامة المختبرية 2 | ||||
عدد الوحدات 45 | 48 | 50 | 44 |
الفرص الوظيفية لخريجي القسم
يمكن لخريج قسم علوم الحياة العمل في المجالات التالية :
– التدريس في المدارس
-مراكز البحث العلمي
-فني في المختبرات التعليمية التطبيقية
-مساعد باحث في مراكز أبحاث البيئة
-تدريسي في المجال الاكاديمي بعد اكمال الدراسات العليا .
Department of biology
The Department of Life Sciences is one of the important scientific departments in the College of Education, which began in the academic year 2000-2001 and offers distinguished educational programs that comply with quality standards and meet the requirements of the labor market fields of life sciences.
Department goals:
1. Preparing teaching cadres to supply educational and educational institutions with cadres capable of preparing influential generations in society.
2. Providing scientifically qualified expertise and competencies to meet the needs of development plans and the labor market.
3. Develop students’ skills in logical analysis and conclusion.
4. Develop and encourage scientific research and employ it in community service in life sciences disciplines such as environment, plants, microbiology and zoology.
Scientific laboratories:
There are five laboratories for preliminary studies in the Department of biology Sciences, one laboratory can accommodate up to 25 students, with a laboratory for advanced research and a laboratory for postgraduate studies. The preliminary studies laboratories are distributed as follows:
1- Parasitology Laboratory: Parasitology + Immunity
2- Animal laboratory: tissues + embryos + insects + animal physiology + cell.
3- Environment laboratory: environment and pollution + chemistry
4- Microbiology Laboratory: Microbiology + Fungi + Comparative Anatomy.
5- Plant laboratory: plant anatomy + plant classification + plant physiology.
▪ Parasitology Laboratory: It provides all experiments related to the identification, diagnosis and life cycles of parasites, in addition to experiments related to immunity. The laboratory contains many laboratory devices that facilitate the performance of experiments. Under the supervision of a teaching staff within the specialization.
▪ Animal Laboratory: This laboratory meets the needs of all the delicate disciplines that branch from the jurisdiction of zoology for many levels of study. It provides experiments with animal cells, tissues and embryos, in addition to animal physiology. In addition to the existence of an insect box for collecting insect models throughout the school year.
▪ Environment laboratory: It provides the needs of environment and pollution experiments for samples collected from the university and city environment, in addition to general and life chemistry experiments, preparation of dilutions, and identification of methods for preparing solutions with certain concentrations.
• Microbiology Laboratory: This laboratory provides experiments based on special techniques to deal with microorganisms, whether bacteria or fungi. Methods of dyeing and diagnosing them using special and various nutritional media, including differential media and optional media, in addition to the experiments on comparative anatomy for the third stage.
• Plant laboratory: This laboratory is distinguished by its specialization in all plant experiments for the first, second and fourth stages, as it includes a small herbarium inside the laboratory to preserve dried plant samples and rare samples. As well as plant anatomy and plant physiology experiments.
Research laboratories
The Department of Life Sciences has two research laboratories: a research laboratory and a specialized postgraduate laboratory for research professors and graduate students from masters and doctoral degrees to help them complete their research projects and raise the level of scientific research. These laboratories include a number of devices that facilitate the work of researchers, which are calibrated and maintained on a semi-annual basis.
Studies programs
The study materials for each stage are mentioned, with the units mentioned for each subject and the total number of units for the study stage.
First year | Second year | Third year | Forth year | |
Biology 6 | Invertebrates 6 | Environment and pollution 6 | Parasites 6 | |
plant anatomy 6 | tissue 6 | Insects 6 | Animal physiology 6 | |
Cell 6 | Fetuses 6 | Comparative anatomy | Plant physiology 6 | |
Chemistry 4 | Plant taxonomy 4 | Algae 6 | Microbiology 6 | |
Educational psychologist 4 | Computer 4 | Fungus 6 | Immunology 4 | |
Computer 4 | Plant taxonomy 6 | Genetics 6 | Chosen 4 | |
Foundation of education 4 | Biochemistry 4 | Research 4 | Measuring and evaluating 4 | |
English 2 | English 2 | English 2 | English 2 | |
Arabic 4 | Psychology 4 | Teaching methods 4 | Search and apply 4 | |
Geology 2 | Statistics life 4 | Educational guidance 4 | Research 2 | |
Human rights 1 | ||||
Laboratory safety 2 | ||||
Number of units 45 | 48 | 50 | 44 |
Career opportunities for graduates of the department
• A graduate of the Department of biology can work in the following fields:
• Teaching in schools
• Scientific research centers
• Technician in applied educational laboratories
• Research assistant in environmental research centers
• Teaching in the academic field after completing postgraduate studies.
worldranking@uosamarra.edu.iq | ||||
uosamarra.edu.iq |